יום שבת, 1 ביוני 2013

יומן מסע: בנפתולי שיתוף ההמון - פרק ג'

[חוויות ותובנות מהניסיון ליצור ספר בשיתוף הקוראים.]
[לפרקים הקודמים: נא לגלול למטה]

בפרק ב' הבטחתי לדון בסוגיית התגמול על פי הצלחה השלובה בשיטת 'מימון ההמון', אז הנה אני מקיים:

9
מדינה זערורית זו מוצפת בכמות בלתי נתפסת של עסקים שמציעים שירותי הפקה והפצה לכל מי שחשקה נפשם לכתוב ספר ולהוציאו לאור.
עסקים אלו נסמכים על צורך נפשי עז של רבים מאזרחי המדינה היודעים קרוא וכתוב להוציא לאור ספר ששמם מתנוסס עליו – "כתבתי ספר, משמע אני קיים".
משום שמדובר בצורך רגשי ניתן גם לגבות מהכותב הנלהב תשלומים שכלולים בהם שולי רווח גבוהים. ספר טוב או ספר גרוע, ספר מצליח או ספר שכשל שיווקו, אחת היא לאותם עסקים שאינם נוטלים שום סיכון (אני לא מכנה אותם "הוצאות לאור", כי הוצאות לאור גם לוקחות סיכון) - הכותב הנרגש משלם בכל מקרה, על כל בדל שירות שניתן לו.

10
"הד-סטארט" עובד אחרת. אם הצלחתי לגייס דרך האתר את הסכום שנקבע כיעד הגיוס, האתר גובה 6% ממנו; לא הצלחתי, לא נגבה כלום. בבחינת "הצלחתך הצלחתנו, אי הצלחה שלך היא גם אי הצלחה שלנו."
אוהב את הגישה גם משום שהיא נגזרת מתפיסת-על של מימון ההמון לפיה מתבטל כמעט לגמרי מרכיב סיכון ההשקעה המוקדמת - וכך מתייתר הצורך במתווך, כמו הוצאה לאור, שלוקחת סיכון ובתמורה נוטלת חלק נכבד מההכנסות.

11
ובמיוחד אני אוהב את הגישה משום שבבסיסה גלום המסר החשוב ביותר:
הם מאמינים בספר ויש להם אינטרס שיצליח.
מרחק שנות אור מאותה תפיסה מסורתית של עסקי הפקה והפצה המשתיתים פעילותם על העיקרון הנלוז:
"הצלחת – הרווחנו, נכשלת – הרווחנו".
אין פלא שבמחוזותינו מסתובבים המוני מחברים מתוסכלים שבמחסן ביתם נערמו ספרים שכתבו בדם ליבם ועבור הפקתם שילמו במיטב כספם.
אולי יחלקו קצת לחברים, גם זה משהו.

זהו להיום, ניפגש בפרק ד'. יום-יומיים ואני שוב אתכם.

ושוב הלינק לדף הפרויקט שלי:
http://www.headstart.co.il/project.aspx?id=2182
הוא קצת תקוע (נגיע גם לזה). אשמח אם לפחות תציצו.
אם מוצא חן בעיניכם יהיה נחמד אם תשתפו; ואם תחליטו להצטרף, זה בכלל יהיה נפלא.

שוקי



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה